sobota, 26 marca 2011

Byle do lata... jagodzianki.


Zima wróciła. Rano, około 5.30 jakiś pies obudził mnie szczekaniem (i tak szczekał do 6.20). Wyjrzałam przez okno, żeby zobaczyć co za jeden i zobaczyłam... trawniki pokryte śniegiem i psa z obrożą. Nie wiem czyj on, ale się dowiem i właściciel usłyszy co o nim myślę, bo przecież sam pies niczemu winny nie jest. Do późnej nocy czytałam, miałam nadzieje pospać choć do 7.00. No to pospałam. ale skoro już się wybudziłam to wstałam, zaparzyłam kawę i upiekłam chleb.
A dla przywołania wiosny proponuję jagodzianki - pachnące latem i słońcem.
Do lata jeszcze trochę czasu,  o świeżych jagodach można pomarzyć, ale w końcu mam jeszcze piwnicę, a w niej słoiczki z tymi cudownymi czarnymi kulkami. Jagody zasypane cukrem i zagotowane idealnie nadają się do jagodzianek, nie trzeba ich już dosładzać, wystarczy łyżka mąki ziemniaczanej, aby się nie rozłaziły. Warto też pamiętać, że składniki na ciasto drożdżowe nie powinny być zimne, dlatego jajka i mleko należy z lodówki wyjąć jakieś dwie godziny wcześniej.
Ciasto robi się lekko, łatwo i przyjemnie,  jedynie oczekiwanie się dłuży, ale niestety dobre ciasto drożdżowe potrzebuje czasu, tu się niczego nie przyśpieszy.
Z tego ciasta można upiec też bułeczki nadziewane malinami, brzoskwiniami czy truskawkami,  ale z jagodami smakują najlepiej. Przepis na te jagodzianki był już na starym blogu i cieszył się dużym powodzeniem. Pierwszy raz upiekłam je kilka lat temu, a przepis pochodzi z zeszytu, czyli od kogoś  go dostałam (nie wiem jednak od kogo, bo wtedy jeszcze tego nie notowałam).


Składniki na 16 sztuk:

500 g mąki pszennej (luksusowej, tortowej albo wrocławskiej)
30 g świeżych drożdży
1/2 łyżeczki soli
1 szklanka* mleka 
1 jajko
1/4 szklanki* oleju słonecznikowego albo roztopionego masła
1/2 szklanki* cukru
2 łyżeczki cukru waniliowego

Jagodowy farsz:
300 g jagód świeżych albo mrożonych (albo dwa słoiczki zasypanych cukrem)
3 łyżki cukru (do tych ze słoiczka cukru już nie dajemy)
1 łyżka mąki ziemniaczanej

Lukier:
cukier puder
2 łyżeczki soku z cytryny
ciepła woda

*Zawsze używam szklanki o pojemności 250 ml.

Wszystkie składniki na farsz wymieszać i odstawić.

Z drożdży, 3 łyżek ciepłego mleka, 1 łyżki cukru i 1 łyżki mąki przygotować zaczyn i odstawić go do wyrośnięcia (jakieś 10 minut).
Mąkę przesiać do miski. Dodać sól, wyrośnięty zaczyn i wymieszać. Następnie wlać mleko, wbić jajko i dokładnie wymieszać. Dodać olej (roztopione masło), cukier i zagnieść miękkie, plastyczne ciasto. Zostawić je na godzinę do wyrośnięcia (powinno podwoić swoją objętość)
Po wyrośnięciu jeszcze raz ciasto krótko wyrobić i podzielić na 16 części. Zostawić na kilka minut do napuszenia. Z każdej części zrobić dłonią okrągły placek i na jego środku umieścić łyżkę jagód. Połączyć brzegi, uformować owalną bułeczkę i ułożyć na posmarowanej tłuszczem i wysypanej mąką blaszce łączeniem w dół. Zostawić na około 20 minut do ponownego wyrośnięcia.
Nagrzać piekarnik do 180 – 200 stopni i do gorącego wstawiać wyrośnięte jagodzianki

Piec około 15 minut w temperaturze 200 stopni C. Po upieczeniu przełożyć na kratkę, zostawić do wystygnięcia.


Przygotować lukier: do miseczki wsypać cukier puder, wlać sok z cytryny i 2-3 łyżki ciepłej wody. Utrzeć na gładką masę. Lukier powinien być dosyć gęsty, aby nie spływał z jagodzianek. Polukrować bułeczki (bardzo dobrze sprawdza się tu silikonowy pędzel)... i już można jeść...


77 komentarzy:

  1. O, Margarytko, jakże ja bym chętnie wpadła teraz do Ciebie na taką świeżą jagodziankę. Wypiłybyśmy herbatkę, pogadały, ponarzekały trochę na natrętną zimę, która się przyczepiła i za nic nie chce sobie pójść.
    Wspaniały wypiek!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lekka... dla Ciebie wszystko, choć te jagodzianki są dziś w ramach przeprowadzki ze starego bloga, no i z tęsknoty za latem :-)
    Zimy mam dość, ale już gadać na nią nie będę, bo gotowa złośliwie zostać :-))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja dziś długo pospałam i jestem jeszcze przed śniadaniem :( w brzuchu mi burczy na widok tych jagodzianek. Apetyczne!

    OdpowiedzUsuń
  4. ale mi się zatęskniło za latem! I za jagodziankami i za pierogami z jagodami... ach!

    OdpowiedzUsuń
  5. cudowne jagodzianki :) a tu powrót zimy za oknem

    OdpowiedzUsuń
  6. Beti, miałaś szczęście... mnie niestety nie było dane... może jutro ;-) A takie ciepłe jagodzianki na śniadanie z pewnością wprawią w dobry nastrój :-)

    Asiu i mnie tęskno za latem...

    Zauberi, dziękuję ;-))U nas już po śniegu nie ma śladu, właśnie słonko pięknie świeci, ale rano to się zdziwiłam :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie też dzisiaj zima. Rano, kiedy jechałam do pracy, drzewa i samochody były pokryte śniegiem, potem świeciło słoneczko, teraz znowu zimno i zaczyna prószyć biały puch.
    Jagodzianki.... , zakochałam się w nich. Tyle razy robiłam, aż doszłam do perfekcji, pisałam Tobie o tym.
    Tak sobie myślę, że ja bardzo lubię drożdżowe wypieki - racuchy, jagodzianki, babka drożdżowa itp. Drożdżówki idealnej jeszcze nie jadłam.
    Muszę w tym roku odpowiednio zaopatrzyć się w jagódki, co nie powinno przy sprzyjającej pogodzie być takie trudne.
    Twoje jagodzianki są boskie !!!
    Polecam wszystkim Ala

    OdpowiedzUsuń
  8. Od razu chce się jeszcze bardziej lata...a u mnie za oknem dzisiaj też tylko śnieg - niestety.
    I słoiczków z jagodami - niestety brak. Skradnę sobie jedną, co? ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapachniało latem i słońcem:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Alu, u nas też takie przeplatanie pogodowe... kiedy już poranny śnieg stopniał i wyszło słońce to od razu mi się lepiej zrobiło... a teraz znowu coś prószy.
    I ja lubię drożdżowe wypieki, a o drożdżówce idealnej już Ci opowiadałam. Ale właśnie sobie pomyślałam, że jeszcze nie ma tu przepisu na poznańskie szneki z glancem - muszę czym prędzej nadrobić to zaniedbanie :-)
    Pozdrawiam ciepło i miłego weekendu życzę.

    Arven, skradaj... nie mam nic przeciwko, a po długiej i niełatwej zimie chyba wszyscy tęsknimy za latem.

    Wiosenko, choć tak trzeba je sobie przywoływać :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Joasiu przypomniałeś mi o tych domowych dobrze nafaszerowanych jagodziankach. Przypomniały mi się dni u babci jakieś 40 lat temu hi hi hi... Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Grzesiu... 40 lat temu to jeszcze mnie na świecie nie było, choć starania trwały ;-))) A jagodzianki muszą być dobrze napakowane, inaczej nie smakują tak jak powinny ;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przez moje ręce przewinęło się tyle drożdżowego ciasta, że aż wstyd się przyznać, że jagodzianek nigdy nie robiłam. Może po prostu używam jagód w sezonie, a w lecie jest zdecydowanie za ciepło na pieczenie.

    Cudowne bułeczki!

    OdpowiedzUsuń
  14. O, miałyśmy podobe przebudzenie ;] Jagodzianki aż ślinka leci.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ech, zjadłoby się takie jagodzianki... Tylko nie mam niestety zapasu jagód. Znalazłam ostatnio w "dyskoncie dla ubogich" konfiturę jagodową za niecałe 3 zł (!), a jest bardzo smaczna, tylko trochę rzadka. Zastanawiam się, czy nadawałaby się do jagodzianek, gdyby np. dodać do niej więcej mąki ziemniaczanej.
    Pozdrawiam :)
    P.S. Jutro po raz kolejny Twoja pizza na obiad. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kubełku... nic straconego, zawsze można to nadrobić ;-) Ja piekę również latem, bo nie wyobrażam sobie lata bez jagodzianek :-)

    Zjedz_mnie, ja nie lubię takich przebudzeń... tym bardziej, że dziś miałam powtórkę z rozrywki :-(

    Paulinko, rozbawiłaś mnie tym "dyskontem dla ubogich" - sama w nim robię zakupy (ciekawe, że pod tymi "sklepami dla najbiedniejszych" stoją niezłe auta, których właściciele właśnie robią zakupy ;-)) A konfitura z pewnością będzie się nadawała, w końcu do pączków też dajemy konfiturę i wszystko gra. Myślę, że możesz spróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jagodzianki wypróbowane, są boskie. Jak zawsze u Ciebie doskonałe proporcje i udane wypieki.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dorotko, jesteś niesamowita, Ty chyba wszystko wypróbowałaś :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. No ja dzisiaj po pracy bede robic jagodzianki. Mam nadzieje, ze wyjda. Zreszta juz nie raz korzystam z Pani przepisow i nigdy jeszcze nie ponioslam kleski kulinarnej... tylko same sukcesy :D pozdrawiam, dam znac jak wyszly jagodzanki

    OdpowiedzUsuń
  20. W takim razie trzymam kciuki za jagodzianki :-) I czekam na wiadomość jak się udały.

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam, czy mozna uzyc oleju kujakiego? bo taki mam w domu, a bardzo bym chciala zaraz zrobic te jagodzianki :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Myślę, że można użyć i kujawskiego :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam. Na Twoją stronę trafiłam przypadkowo i jestem jej "fanką". Świetne i pyszne przepisy. I naprawdę łatwe...dzięki opisowi-bardzo czytelnemu. Dziś upiekłam jagodzianki, bo przecież lato w pełni. Są przepyszne, "niebo w gębie".Dzięki Margarytko. Asia.

    OdpowiedzUsuń
  24. Asiu, dziękuję Ci za miłe słowa i cieszę się, że skorzystałaś z przepisu. Fajnie, że jagodzianki się udały i smakowały :-)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam, przepisy są super i łatwe do zrobienia. Osobiście już niektóre wykorzystałam :) mąż i syn bardzo zadowoleni. Mam prośbę...jakbyś miała przepis na ciasto drożdżowe z kruszonką (lub z owocami), to bardzo bym prosiła:) pozdrawiam serdecznie Iwona

    OdpowiedzUsuń
  26. Iwona, cieszę się, że znajdujesz tu coś dla siebie. Przepis na ciasto drożdżowe znajdziesz na moim starym blogu. Drugie ciasto robię z przepisu na makowiec, też wychodzi bardzo smaczne.

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam, przeglądałam Twój stary blog i niestety nie znalazłam przepisu na ciasto drożdżowe, tylko te przy makowcu, oczywiście będę dalej przeszukiwała przepisy :)
    pozdrawiam, Iwona

    OdpowiedzUsuń
  28. Iwona, nie wiem dlaczego zniknęło ze spisu treści, ale jest pod tym linkiem:
    http://margarytka-kulinarnie.blog.onet.pl/Ciasto-drozdzowe,2,ID152241729,n

    OdpowiedzUsuń
  29. Margarytko szukałam przepisu na ciasto drożdżowe u Ciebie,w spisie go nie ma, ale znalazłam już link w którym jest Twój przepis, aczkolwiek przejrzałam mój zamrażalnik(także w ramach oczyszczania lodówki)i znalazłam zamrożone jagody, więc chyba upiekę jagodzianki z kruszonką, mniam, co prawda mam już sprawdzony przepis, ale chętnie wypróbuję Twój, bo jak dotąd nie zawiodłam się na Twoich przepisach:)
    No i byle do lata:))))

    OdpowiedzUsuń
  30. Agatini, ja mam kilka przepisów na jagodzianki, ale ten należy do moich ulubionych. Jestem ciekawa jak Tobie przypadnie do gustu :-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  31. Po jagodziankach zostało wspomnienie:(, były naprawdę bardzo smaczne:)
    Ciasto robi się szybko(oprócz wyrastania, wiadomo) i nie jest zbyt słodkie, a żeby było smieszniej, to mój przepis jest prawie taki sam jak Twój, z tą różnicą, że jajka ubija się z cukrem na puch i dopiero zagniata ciasto, wychodzą fajne takie "puszyste". Gapa ze mnie, ale gdybym się zorientowała to bym nie upiekła Twoich, a tak to wiem, że są pyszne, jak wszystko inne zresztą:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Agatini, w takim razie cieszę się, że się nie zorientowałaś i spróbowałaś :-) Ja Ci powiem, że celowo nie ubijam jajek, żeby jagodzianki mi nie napuchły, bo wolę jak jest więcej jagód a ciasto niezbyt puchate. Niedawno robiłam z malinami i też były cudne.

    OdpowiedzUsuń
  33. A czy można użyć na przykład konfitury z jagód, takiej ze sklepu?

    OdpowiedzUsuń
  34. Margarytko a jak zamykasz jagody w słoikach? Jagody do słoika , cukier i pasteryzujesz czy wkładasz już do słoików, że tak powiem takie podgotowane z cukrem:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wsypuję opłukane jagody, zasypuję cukrem, wlewam 2 - 3 łyżki gorącej wody i pasteryzuję około 10 minut.

      Usuń
  35. Mam zamiar je upiec, ale tak sobie myślę ,że jak piekłam drożdżówki z truskawkami,to jajka ucierałam z cukrem. Tu widzę ,że nie ma takiej potrzeby.
    Czy jest jakaś różnica w tym cieście ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danusiu, bo w istocie tam były żółtka ucierane. Do jagodzianek nie ucieram, ale oczywiście jeśli chcesz możesz to zrobić :-) Wielkiej różnicy nie ma. A jagodzianki są tak pyszne, że nad samym ciastem mało się człowiek skupia :-)

      Usuń
  36. W takim razie ucieram i dziękuję za odpowiedż.

    OdpowiedzUsuń
  37. A mi nie wyszły... :-(((
    Jakieś mi się ciasto klejące zrobiło i za chiny nic nie dało się z niego uformować. Słaba ze mnie kuchara...pozostaje tylko patrzeć na zdjęcia Margarytki :-(((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam, zaraz słaba. Może wystarczyło trochę mąką podsypać. Mąki mają różną wilgotność, jak jest słabo wysuszona to może się lepić. Ja czasem podsypuję odrobinę mąką - ale nie za dużo, żeby nie było ciasto twarde.

      Usuń
  38. Wspomnienie lata, właśnie ten przepis wybrałam do urodzinowego konkursu aby smak lata sobie przypomnieć i dzięki konkursowi odkryłam przepis IDEALNY na jagodzianki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że przepis Ci pasuje. Też lubię pracować z tym ciastem.

      Usuń
    2. I uwaga dla "maszynistów" :) ten przepis wspaniale się nadaje do przygotowania w maszynie

      Usuń
  39. Witam serdecznie! mam pytanie czy jagody mrożone należy odmrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie nie, wtedy zrobi się z nich paćka.

      Usuń
  40. Witam. Robiłam jagodzianki wczoraj i jeszcze ciepłe zniknęły :)
    Wyszły super pyszne.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. Kochana Margarytko! Jesteś moim absolutnym guru kulinarnym. Twoje przepisy są klarowne i jasne. Miałam wielką ochotę na te bułeczki, ale zamiast jagód wykorzystałam czereśnie, a zamiast mąki kisiel wiśniowy. Jak zwykle, gdy korzystam z Twojej twórczości wszystko poszło jak po maśle i cała rodzina zajadała się "czereśniankami". Pozdrawiam serdecznie:-) Kahulec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i miło mi, że przepis się przydał, a takie bułeczki z czereśniami są rzeczywiście pyszne. W zasadzie można je zrobić z każdymi owocami, które mamy pod ręką.

      Usuń
  42. Piekłam je wczoraj, użyłam mąki luksusowej (jak zwykle do drożdżowego) i rozpuszczonego masła. Ciasto strasznie mi się kleiło, wyrabiałam je i wyrabiałam, ale nic nie pomagało, dlatego dosypałam sporo mąki. Nie pomogło, więc zostawiłam, jak jest. Na szczęście po wyrośnięciu było luźne, ale już się nie kleiło i dało się łatwo formować. Wyszły dobre, ale czegoś mi w nich brakuje. Może są ciut za twarde przez dosypaną mąkę, nie wiem... Następnym razem wypróbuję przepis na serowe ciasto. W każdym razie reszcie rodziny bardzo smakowały, Ciocia z Wujkiem byli przekonani, że jagodzianki są z cukierni. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie nie wiem dlaczego miałaś lepiące cisto, bo ja robię z tych proporcji dosyć często różnie nadziane bułeczki i nie zauważyłam, aby był jakiś problem. Ale wiesz jak to jest, różna wilgotność mąki też sprawia, że czasem trzeba jej dosypać więcej.
      Spróbuj tych serowych, jeśli o mnie chodzi to bardziej mi smakują.

      Usuń
    2. Spróbuję na pewno, bo kiedyś piekłam drożdżówki z ciastem z ziemniakami i były pyszne. Tylko muszę wymyślić, czym je nadzieję. ;)

      Usuń
    3. Może maliny? Wszak je kochasz :-)

      Usuń
    4. To bardzo dobry pomysł. :) Ech, marzą mi się własne krzaczki malin... Kiedyś mieliśmy i maliny, i agrest.

      Usuń
    5. Jeśli masz miejsce to posadź, zdecydowanie warto. U taty maliny po przesadzeniu, więc nie wiem czy w tym roku coś z nich będzie, ale zobaczymy. Ja bardziej czekam na jeżyny, ale w tym roku nie ma co o nich marzyć, bo są nowo nasadzone, a one owocują dopiero na dwuletnich pędach.

      Usuń
  43. Margerytko, to moje drugie podejście do drożdżowych bułeczek. Pierwsze (również na podstawie Twojego przepisu) wyszły tak sobie. Smaczne, ale za twarde. Wiem, że sypnęłam za dużo mąki i stąd problem. Dziś trzymam się przepisu w 100 % i właśnie czekam aż placuszki troszkę "napuchną", żeby je nadziać i wsunąć do piekarnika. Już się nie mogę doczekać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tym razem jagodzianki się udały. Do drożdżowego ciasta nie można za dużo mąki posypać, bo potem efektem są niezbyt pulchne wypieki.
      Mąka mące nierówna i czasem trzeba jej troszkę dodać, ale lepiej dłużej wyrabiać.
      Daj znać jak wyszły tym razem.

      Usuń
    2. Udały się, udały, do tego stopnia, że weszły na stałe do naszego domowego weekendowego grafiku. Już dopracowałam "swoje" proporcje (zwłaszcza mąki), już poznaję "na oko" kiedy przestać gnieść. Chyba już całkiem przegnałam swój irracjonalny lęk przed drożdżowym. Dzięki Margarytko, bo to z całą pewnością zasługa Twoich przepisów.

      Usuń
    3. No i właśnie o to chodzi. Z ciastem drożdżowym trzeba się zaprzyjaźnić i opanować ilość mąki. Niestety mąka już tak ma, że jedna jest bardziej sucha, druga bardziej wilgotna i dopiero nasze wyczucie tu pomaga.
      Ogromnie się cieszę, że pokonałaś lęk i ciasto drożdżowe już nie jest problemem.

      Usuń
  44. Witaj:) czy można użyć suchych drożdży? Jeśli tak to ewentualnie ile ich sypnac? :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, na ogół na pół kilograma mąki dodaje się 7 g drożdży suchych. Ja bym do tych jagodzianek dała trochę więcej, około 10 g.

      Usuń
  45. Super :) bardzo dziękuję za b odpowiedź :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  46. Jak długo należy wyrabiać ciasto, czy tak długo jak np na pączki? Boję się również nakładania nadzienia bo właśnie w przypadku pączków robię to po ich smażeniu, gdyż zawsze mi wypływa już podczas wyrastania.
    Lidia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak długo, aż będzie elastyczne i miękkie. Nie podam dokładnie czasu, bo ja wyrabiam w robocie przez kilka minut, a potem jeszcze z minutę rękoma na blacie.
      Z nadzieniem nie ma problemu, ma mąkę ziemniaczaną, która je ładnie scala. Poza tym jak będą dobrze zlepione to nic nie powinno się wydostać.

      Usuń
  47. Mniam mniam :) Wlasnie pochlonelam piewsza jeszcze goraca :) Uwielbiamy je :) Warto bylo sie poswiecic i uzbierac troche jagodek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością warto... ja przeważnie jednak kupuję, bo nie lubię zbierać i boję się kleszczy, a u nas ich sporo.

      Usuń
    2. Tutaj kleszczy to tez bardzo duzo, Maciek znalazl na sobie kilka. Ale jak nie uzbieram to jagodek nie kupie niestety. Tylko borowki, ale to nie to samo. Wiec sie poswiecilam :)

      Usuń
    3. No tak, Ty nie masz takiej Pani Tereski :-) a tak po prawdzie to podziwiam, ale i rozumiem. Jednak jagody, to jagody i żadne borówki amerykańskie im nie dorównają (choć też je lubię).

      Usuń
  48. Najlepsze jagodzianki na świecie. To zdanie mojej rodzinki. Przepis jest niezawodny, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  49. Pierwszy raz w życiu piekłam jagodzianki i jestem zachwycona nimi. Wyszły mi idealne- nie mogę uwierzyć, że tak łatwo się je piecze. Jutro piekę kolejną porcję bo dzisiejsze zniknęły w oka mgnieniu. Bardzo dziękuję za przepis i pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mówię, że drożdżowe ciasta i buły są proste, szybkie i pyszne. Cieszę się bardzo, że przepis się przydał i jagodzianki smakują Zachęcam do wypróbowania jeszcze tego przepisu czwartego na jagodzianki z kruszonką.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  50. Na pewno spróbuje:)

    OdpowiedzUsuń
  51. Najlepsze na świecie

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...